پنج سال پس از آتش‌سوزی؛ کلیسای تاریخی نوتردام ۸ دسامبر بازگشایی می‌شود

کلیسای جامع گوتیک قرن دوازدهمی که در حال بازسازی بود، در جریان آتش‌سوزی به‌شدت آسیب دید

نمایی از بام کلیسای نوتردام و مجسمه‌ تزئینی نمادین آن/ canva

رئیس هیئت عمومی ناظر بر بازسازی کلیسای جامع تاریخی نوتردام اعلام کرد که نخستین مرحله مرمت این کلیسا به پایان رسیده و قرار است هشتم دسامبر، پنج سال پس از حادثه آتش‌سوزی، بازگشایی شود. این کلیسا که پیش از آتش‌سوزی سالانه پذیرای ۱۲ میلیون بازدیدکننده بود، در ۱۵ آوریل ۲۰۱۹ دچار حادثه‌ای شد که جهان را شوکه کرد.

کلیسای جامع گوتیک قرن دوازدهمی که در حال بازسازی بود، در جریان آتش‌سوزی به‌شدت آسیب دید. شعله‌های آتش تیرهای چوبی و سقف سربی آن را به خاکستر بدل کردند و مناره نمادینش نیز فروریخت. این حادثه مبارزه‌ای نومیدانه را برای نجات یکی از بزرگ‌ترین گنجینه‌های معماری جهان به راه انداخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حدود ۲۵۰ شرکت و صدها صنعتگر، معمار و متخصص از سراسر فرانسه روی این پروژه عظیم کار کردند تا کلیسای جامع نوتردام، که بخشی از میراث جهانی یونسکو و شاهکاری از هنر گوتیک است، دوباره به شکوه پیشینش بازگردد.

مسیر طولانی بازسازی

مقام‌ها علت آتش‌سوزی را هنوز مشخص نکرده‌اند، اما معتقدند که این حادثه به احتمال زیاد تصادفی بوده است. مرحله اول مرمت که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، قول داده بود طی «پنج سال» به پایان برسد، شامل پاک‌سازی چندین تن آوار و ایمن‌سازی بنا بود که در تابستان ۲۰۲۱ با هزینه‌ای بالغ بر ۱۵۰ میلیون یورو تکمیل شد.

کار مرمت به‌دلیل بحران کووید-۱۹ هفته‌ها به تعویق افتاد، اما در سال ۲۰۲۱ در سایت کلیسای جامع و در تعدادی از کارگاه‌های هنری فعالیت‌ از سر گرفته شد. در این کارگاه‌ها نجاران متخصص، شیشه‌سازان و سنگ‌تراشان در حال ترمیم و بازسازی بخش‌های مختلف کلیسا بودند.

فیلیپ ژوست، رئیس نهاد عمومی ناظر بر بازسازی، به خبرگزاری فرانسه گفت که یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای فنی این پروژه بازسازی شبستان و جایگاه گروه کر بود که در ماه مارس با استفاده از بیش از هزار درخت ۲۰۰ ساله دست‌چین‌شده از جنگل‌های فرانسه تکمیل شد.

نقش انجمن‌های بین‌المللی

بلافاصله پس از آتش‌سوزی، کارزار جمع‌آوری کمک‌های مالی راه‌اندازی شد که در نهایت ۸۴۶ میلیون یورو (۹۰۳ میلیون دلار) فراهم کرد.

انجمن میراث فرانسه (French Heritage Society)، که یک سازمان غیرانتفاعی آمریکایی است، در جریان بازسازی کلیسای جامع نقش مهمی ایفا کرد. این انجمن که ماموریتش حفظ میراث معماری و فرهنگی فرانسه در دو کشور فرانسه و ایالات متحده است، با حمایت از صندوق بازسازی اضطراری نوتردام که در روز آتش‌سوزی در سال ۲۰۱۹ تاسیس شد، توانست کمک‌های مالی گسترده‌ای جذب کند.

این صندوق با حمایت سه هزار و ۴۰۰ اهداکننده از ۴۰ کشور مختلف، نزدیک به سه میلیون دلار کمک مالی دریافت کرد. بخش عمده‌ای از این کمک‌ها از سوی اهداکنندگان آمریکایی بود که در طول سال‌های گذشته حمایتشان را پیوسته ادامه داده‌اند.

در فوریه ۲۰۲۴، زمانی که داربست‌های اطراف گلدسته کلیسا برداشته شد، لحظه‌ای کلیدی در روند بازسازی رقم خورد. این مناره که با سرب پوشانده شده بود، به‌دلیل سمی بودن بالقوه این ماده مورد بحث و انتقاد قرار گرفت. با این حال، این اقدام نشان‌دهنده پیشرفت مهمی در مسیر بازگشایی کلیسا بود.

در دسامبر گذشته، نوتردام صلیب بزرگش را بازیافت و یک خروس طلایی جدید جایگزین خروسی شد که در آتش‌سوزی از میان رفته بود.

بیشتر از زندگی